detkommerattgåbra.blogg.se

Nu var det ett tag sedan jag skrev!

Publicerad 2015-05-18 21:04:00 i Allmänt,

 
Nu har jag inte skrivit på länge. Jag tror att luften gick ur mig lite, efter sista cellgiftsbehandlingen. Mentalt var jag färdig med allt. Jag hade gjort mitt jobb. Jag kände redan efter någon vecka, att jag började komma i samma form som innan jag blev sjuk.
 
När jag tittar i backspegeln, så förstår jag inte att jag genomgått en cellgiftsbehandling. Det som märks är, att jag inte har något hår, ögonfransar eller ögonbryn. Och inget hår någonstan, för den delen.
Håret och ögonbrynen , har inte varit någon "big deal". Men när mina älskade ögonfransar trillade av några dagar efter sista dosen, blev jag riktigt ledsen. Tur att det finns så snygga lösögonfransar..
 
Nu har jag påbörjat nästa steg på denna resa, strålning. Det går bra, men att behöva vara på sjukhuset varje dag känns tungt. Själva behandlingen är inte så jobbig. Man får som brännmärken där strålningen utförs. Jag mår inte dåligt, lite trötthet kan jag kanske känna. Vet inte om det beror på strålningen, eller för att jag behöver åka till SÖS varje dag. I jämförelse med cellgifter, känns det här ganska enkelt.
 
Jag har även påbörjat en parallell behandling, i form av sprutor och tabletter. Eftersom jag har en sådan hög risk att insjukna igen, behöver jag göra detta. Det är en form av bromsmedicin. Jag kommer att behöva ta sprutor i 3 år, och tabletter i 5 år. Sedan kommar jag genomgå operation inom ett år. Min kropp kommer att behöva vila efter strålning, därför får jag vänta innan jag lägger mig på operationsbordet igen.
 
Pratade med min läkare om detta. min vädjan var, att få in allt detta under 2015. Så att jag kan stänga detta år, och gå vidaare. Då skrattade hon bara. Jag får nog räkna med att denna process kommer att pågå ett tag.
Och min kropp kommer behöva hämta sig efter allt den har fått gå igenom.Men som sagt, mentalt och kroppsligt är jag redan tillbaka.
 
Jag längtar eftter att få vara Sofia. Att få vara den personen som jag är, inte cancersjuk. Vara normal, ha en vardag som inte innebär att åka till sjukhuset, eller genomgå massa olika behandlingar. Jag vill bara gå vidare, stänga år 2015. Cancern ska inte få ta ifrån mig mitt liv.
 
Jag känner mig starkare än innan jag blev sjuk. Jag har omvärderat mitt liv. Jag har bestämt mig för att ha kul, livet är allseles för kort för att slösa bort. jag kommer att omge mig med människor som ger mig energi. jag kommer att följa mitt hjärta, jag vet vart jag står idag. Kommer aldrig tvivla på mina beslut.
 
Jag kommer att föreviga min resa, med ett konstverk på min kropp. När detta kommer at ske, beror på vad läkarna ger klartecken på. Detta år kommer alltid att finnas med mig, både på gott och ont.
 
The only things you can take with you when you leave this world, are the things you´ve packed in your heart!
 

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-19 18:58:50

Så härligt att du känner att du är på god väg väg tillbaka du starka människa! Du ger mig en enorm tro på mumsig själv och jag önskar att jag hade hälften av ditt driv!
Även om allt tar tid förstår jag att du vill "klämma" in allt i 2015 och börja ett underbart 2016 men hur det än blir med det kommer du ha en härlig tid framför dig så småningom! Finner det själv svårt ibland att förstå att det snart gått två år sedan mitt besked även om det känns som ett och ett halvt pga det "tappade" halvåret med fel fokus.
Sofia du är helt fantastisk!
Kämpa på med strålningen! Snart är helt plötsligt även den fasen förbi!
Miljoner kramar!
Anna (kunde inte logga in men du vet nog vem som skriver😊) ❤️

Svar: Hej fina du💕Jag har haft massa problem med bloggen, därav mitt sena svar.
Jag börjar jobba på måndag, ska bli så skönt. Både för mig och min familj😂
Sa till Patrik att jag skulle så gärna vilja bjud över dig m familj någon kväll.
Ha en fantastisk helg.
Stor kram
Sofia Sjöström

Postat av: Annika

Publicerad 2015-05-19 20:12:17

Vad stark du verkar! Bra kämpat! Smörj med Aloe Vera Gelly från forever living. Jag strålades i 33 dagar och smörjde mig med det och fick nästan inga "brännskador". Lycka till!

Svar: Tack för tipset👍Och tack för dina ord. Trevlig helg
Sofia Sjöström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela